Thursday, September 17, 2009

wanita menolak perkahwinan



Di saat aku bersendirian petang ni ( maklumlah semua sahabat serumah telah pulang ke kampung masing-masing ) aku terbaca artikel dalam darulnukman berkaitan wanita menolak perkahwinan.. Artikel tersebut menjelaskan mengenai kerugian wanita yang tidak mahu berkahwin. Alasan yang biasa dikemukan kerana perkahwinan itu membataskan segala gerak dan tingkah laku. Tidak aku nafikan kadang-kadang diriku sendiri terfikir bahawa perkahwinan ni akan menyusahakan dan mengganggu perancangan hidupku sendiri. yelah kan setiap antara kita ada matlamat dan cita-cita sendiri, jk berkahwin ada kemungkinan cita-cita tersebut terpaksa di adjust dan jika nak dipertahankan juga nanti nampak macam selfish pula.


Namun selepas aku membaca artikel persepsiku sedikit sebanyak telah berubah. Bertapa ruginya wanita yang memilih utk bersendiri dan menolak jodoh. Lain la kalau memang yg tiada jodoh. tau tak napa rugi?? ruginya sebab kehidupan wanita tidak akn sempurna tanpa perkahwinan.


sabda Rasulullah: "Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga mana-mana yang ia kehendaki."


maka jika tidak berkahwin bagaimana kite nak sempurnakan keempat-empat yang telah digariskan dalam hadis di atas. Sedangkan wanita yang berkahwin itu memiliki terlalu banyak kenikmatan dan gangjaran..


Oleh itu jika ada jodoh maka bersedialah utk berkahwin. insyaAllah tugasan akan lebih mudah dilaksanakan. usah menolak fitrah wanita dan lelaki saling melengkapi

1 comment:

  1. erm...hope korang bertiga kawin lah cepat2, xsabo nk ada ank sedara...hehe

    ReplyDelete